شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

خدای زیبادوست
ساعت ۱٢:٥۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۳٠ مهر ۱۳۸۳  کلمات کلیدی: یادداشت ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

امشب پس از افطار و اقامه نماز به اتفاق همسر و فرزندم سری به نگارستان اشراق زدم. نمایشگاه کنونی آن حاوی خطاطی‌های بسیار زیبای آقای صابری ملقب به مدرس بود. پاره‌ای از آیات قرآن و روایات و نیز انواع بسم الله الرحمن الرحیم به صورت بسیار چشم‌نواز نگاشته شده بود. یکی از تابلوهای نقش بسته بر دیوار این روایت زیبای رسول حسن و جمال را به زیبایی آراسته بود: «إن الله جمیل و یحب الجمال»؛ خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. خطوط نگاشته شده گوشه‌ای از جمال خدای زیبادوست را در این ماه پرخیر و رحمت آراسته بود. در ابتدای سالن نمایشگاه خطاط محترم به زیبایی و سادگی تمام سیر علقه و علاقه خود را به خط و خطاطی با نگارش خوبی ترسیم کرده بود. با آرزوی توفیقات الاهی برای ایشان و همه هنرمندان عزیز این مرز و بوم.


 
درباره مکتب تفکیک
ساعت ۱۱:۱۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳۸۳  کلمات کلیدی: یادداشت ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

چندی پیش عالم بزرگوار آیت‌الله مروارید وفات یافت. به همین منظور یادداشت کوتاهی در سایت بازتاب با عنوان: مروارید مکتب تفکیک؛ تحلیل ابعاد فکری مرحوم آیت‌الله مروارید منتشر شد که گوشه‌ای از ابعاد فکری ایشان را مورد توجه قرار داده بود. متن کوتاه حاضر در ذیل آن یادداشت قلمی شد که اینک از محضر فرهیخته‌گان می‌گذرد.

نفی مکتب تفکیک در دخالت فهم بشری در ادراک بهتر دین تا اندازه ای مغالطه آمیز به نظر می آید. در واقع مکتب تفکیک با نفی سایر روش ها و از جمله فهم فیلسوفانه و عقلانی از دین خود را نیز به نوعی نفی می کند. چگونه کسی می تواند ادعای فهم خالصی از دین را داشته باشد با وجود اینکه هیچ عنصر بشری و فهم بشری در آن دخالت ننماید. بهر حال این فهم از دین نیز یک فهم بشری از دین تلقی می شود و نه صرفاً فهمی خالص از دین. رکود و سکون علمی جامعه و فکر دینی در جوامع اسلامی با نفی روش فلسفی و متروک ماندن اندیشه فلاسفه در میان مسلمانان همراه بوده است. تآکید بر روش نواخباری گری که در قالب مکتب تفکیک ظهور و بروز یافته است دوباره به حاشیه بردن فلسفه و فلاسفه را در اذهان تداعی می کند. به هر حال می توان فهم تفکیکی از دین را نیز یکی از فهم ها از دین تلقی کرد که در کنار فهم فلسفی و نیز سایر فهم‌ها می تواند فهم نسبتاً کاملی را به انسان مسلمان در دنیای جدید عرضه بدارد.
خداوند روح مرحوم مروارید را شاد بگرداند.


 
تسلیت به یک استاد
ساعت ۱۱:۳۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ مهر ۱۳۸۳  کلمات کلیدی: خبر و نظر ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

دیشب در مراسمی که به مناسبت وفات مادر جناب آقای حمید پارسانیا برگزار شد شرکت کردم. در همین جا ضمن ابراز همدردی مجدد برای جناب آقای پارسانیا و سایر بستگان و بازماندگان آن مرحوم صبر و سلامتی و توفیقات الاهی را آرزو می‌کنم. در این مجلس استاد ارجمندمان آیت‌الله جوادی آملی ضمن شرکت در مراسم تا انتها بزرگوارانه در مراسم حضور داشت.


 
حلول ماه مهر و رحمت
ساعت ۱۱:۱٥ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٢٧ مهر ۱۳۸۳  کلمات کلیدی: وبلاگ ، پرشین بلاگ

حلول ماه مهر و رحمت

ماه مبارک رمضان

بر مؤمنان و هم ایمانیان مبارک باد


 
سرنوشت‌سازترین دگرگونی
ساعت ٢:۱٥ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٦ مهر ۱۳۸۳  کلمات کلیدی: مقاله ، مهدویت ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

این «محتوای باطنی» و به عبارتی فطرت پاک و بی آلایش و نوگرای آدمی است که سهم مهمی در دگرگونی‌های اجتماعی داشته و باعث و بانی اکثر تحولات اجتماعی و تاریخی است. البته عوامل دیگر نیز دخالت دارند، اما نه به اندازه عقیده و باطن انسان. مسأله انتظار وظهور منجی و مصلح بشر را نیز می‌توان از دیگر عوامل تحول اجتماعی و تاریخی دانست. این مسأله نشأت گرفته از دین و اعتقادات مذهبی انسان است، لذا این موضوع از دیر زمان مطرح بوده و همه ادیان به ظهور منجی و مصلحی در آخر الزمان بشارت داده و درباره آن سخن گفته‌اند. انتظار در اسلام به ویژه در مذهب تشیع از جایگاه والا و عظیمی برخوردار است. شیعه بنا به روایات رسیده از پیامبر اسلام و ائمه (علیهم السلام) بر این عقیده است که در مقطعی از تاریخ زندگی بشر منجی نهایی و قائد جهانی ظهور خواهد کرد و حکومت واحد جهانی را بر اساس احکام الهی در زمین برپا خواهد ساخت. البته آیات قرآن بر این نکته تصریح دارند که آینده از آن پارسایان و شایستگان است و آنان هستند که وارثان زمین‌اند. از جمله آیه 105 سوره انبیا است: «و لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر، ان الارض یرثها عبادی الصالحون»، در زبور داود، از پس ذکر «تورات» نوشته‌ایم که سرانجام زمین را بندگان شایسته ما میراث برند و صاحب شوند.
امام باقر(ع) می‌فرماید: این بندگان شایسته که وارثان زمین می‌شوند، اصحاب مهدی هستند، در آخر الزمان.
اصل انتظار، که شیعه هم (آن هم با خصوصیات و ویژگی‌های خاص)‌به آن معتقد است،‌ از بالاترین عبادت‌ها شمرده شده است. اما این که حقیقت انتظار چیست؟ و کدام انتظار مورد اشاره ائمه (علیهم السلام) قابل توجه است؟
انتظار، عامل سازندگی و تحرک و تعهد است و جامعه را به طرف کمال نهایی پیش می‌برد و راه را برای ظهور مصلح کل هموار می‌سازد. اما گاهی، برخی افراد انتظار را به گونه‌ای معنا می‌کنند که جز ضعف و تسلیم و ویرانگری و اسارت بخشی، ‌مفهومی نخواهد داشت. در زیر به بررسی این دو بینش درباره انتظار، که باعث به وجود آمدن دو نوع دگرگونی در سطح اجتماعی می‌شوند، می‌پردازیم:
1ـ انتظار منفی
انتظاری است ویرانگر و مخرب که بازدارنده و فلج کننده است وجامعه را به طرف انحطاط و سقوط می‌کشاند. هستند افرادی که خیال می‌کنند انتظار یعنی دست روی دست گذاشتن و منتظر ظهور مصلح ماندن. در نظر اینان هر اصلاحی محکوم به شکست است و گناه و فساد و ظلم و تبعیض و حق‌کشی، راه را برای ظهور منجی بشریت باز می‌کند. بدیهی است این گونه انتظار، ‌عاملی است برای توجیه ستم‌ها و فسادها و حق‌کشی‌ها و بی‌عدالتی‌ها‏، مسئولیت‌گریزی و مسؤولیت ستیزی و پشت کردن به انسان و بشریت. بر اساس چنین برداشتی اگر جامعه‌ای در اوج عزت و اقتدار هم باشد، به ذلت و فلاکت گرفتار می‌شود. ساده اندیشان و بیمار دلان، گمان برده‌اند که فسق و فجور،‌زور و استبداد، جهل و گمراهی، رکود وجمود، سکون و سکوت و پژمردگی و افسردگی عاملی است در تسریع حرکت بشری که با قیام جهانی، به رهبری مصلح کل، به نهایت و اوج خود خواهد رسید و آن جاست که حکومت جهانی واحد پدیدار خواهد شد و صلح و عدالت همه جا را فرا خواهد گرفت.
2ـ انتظار مثبت
این نوع انتظار،‌ انتظاری تعهدآور و تحرک بخش است. انتظاری است که انسان را از سکون و سکوت می‌رهاند و به حرکت وادار می‌کند.
لازمه انتظار، ساقط شدن تکلیف از آدمی نیست.تکالیف در جای خود محفوظ و ثابت‌اند. و همه موظف به اجرای این وظایف‌اند. لازمه انتظار، به کارگرفتن تمامی نیروها و کوشش بی‌دریغ به سوی امر مورد انتظار است، نه تعطیل کردن تکالیف و قوه تفکر و جسم و دست روی دست گذاشتن به امید این که مصلحی خواهد آمد و نظام جهان را دگرگون ساخته و بشر را از نیستی و بدبختی نجات خواهد داد. در روایات وارد شده است که در زمان ظهور امام زمان(عج) گروهی زبده به ایشان ملحق می‌شوند.(19)
روشن است که این گروه ناگهانی خلق نمی‌شود، بلکه در عین ظلم و فساد،‌ زمینه‌هایی وجود دارد که چنین گروهی ورزیده و آماده پرورش یابند. نخستین فایده انتظار، حفظ آمادگی برای نبرد نهایی و کوشش و تلاش برای رسیدن به هدف است. امام خمینی (ره) «انتظار فرج» را «انتظار قدرت اسلام» می‌داند. چنین انتظاری است که بالاترین عبادت‌ها است. چرا که به انسان حرارت و شوق، تحرک و جوشش، مسؤولیت و تعهد، عشق و امید و عزت و سرافرازی می‌دهد. در یک کلام انتظار مثبت، اعتراض به وضع موجود است برای حرکت به وضع مطلوب ونهایی.

برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک فرمایید.