شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

تمدن‌سازی میانبر ندارد/ باید به میراث فیلسوفان چنگ زد
ساعت ۱٠:٤٥ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٠ دی ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، فلسفه سیاسی ، تمدن اسلامی ، وبلاگ
لک زایی

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی معتقد است که میراث فلسفی ما در زمینه تمدن‌سازی، این مساله را روشن می‌کند که تمدن‌سازی نوین اسلامی با چه سوالات و مسائلی مواجه است و چه نوع پاسخ‌هایی را باید برای آنها پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تمدن‌سازی در سطوح نظری و در بستری نظریه‌پردازی آغاز می‌شود و نتایج خود را به حوزه‌های عملی و کاربردی بسط می‌دهد. آماده‌سازی امکانات تمدن‌ساز از این نظر سخت نیازمند تئوری و تئوری‌پردازی است؛ اینکه برخی گمان می‌کنند بدون بحث‌های نظری و با توسل به عملیاتی خاص یا ایجاد نهادهای اجرایی ایجاد تمدنی نوین فراهم می‌شود، دچار اشتباهی استراتژیک هستند. همه تمدن‌های طول تاریخ بشر از رهگذر کار اندیشمندان و خلق آثار نظری به تحقق نزدیک و نائل شده‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه فرهنگ و در ادامه در تمدن‌سازی بیفتد، توجه به لایه‌های فکری و فلسفی بسیار مهم است و ما باید از زاویه میراث فکری خودمان به موضوعات و مقولات نگاه کنیم و لایه‌های فلسفی‌مان را ارائه کنیم تا تمدن‌سازی اسلامی بر مبنای این بنیادها ممکن شود.

لک‌زایی اظهار کرد: البته این به معنا سد کردن راه تعامل فرهنگی و تمدنی نیست، در این راه باید تعامل هم وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی در پایان تاکید کرد: من قائل به اهمیت و ضرورت تعامل با دیگر متفکران و حوزه‌های اندیشه‌ای هستم و تاکید دارم که برای تمدن‌سازی باید تعاملات مثبت و نتیجه‌بخشی با حوزه‌های دیگر تفکری و فلسفه‌های دیگر وجود داشته باشد تا نتایجی به بار بنشیند.


 
بررسی الگوی رابطه فرد و دولت در نظام سیاسی اسلامی
ساعت ٤:٤۱ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۸ دی ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: مقاله ، دولت ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

رابطه فرد و دولت از منظرها و برای منظورهای گوناگونی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. برخی نظریه ها به یک رابطه یک سویه می اندیشند. به این معنا که معتقدند بین فرد و دولت تنها یک نوع رابطه می تواند وجود داشته باشد و آن هم رابطه ای است از بالا به پایین و یا از پایین به بالا. در حکومتهای استبدادی و دیکتاتوری نوع تعاملی که شکل می گیرد از بالا به پایین و از سوی صاحبان قدرت است که افراد و گروه ها می بایست منویات حاکمان را پیش ببرند و از اوامر آنان اطاعت کنند. بر عکس، در حکومت های دموکراتیک نوع رابطه از پایین به بالا است و گفته می شود حاکمان در جهت خواسته های مردم حرکت می کنند. رابطه سومی که شکل می گیرد رابطه دو جانبه و دو سویه است. به این معنا که فرد و دولت به نوعی تعامل دست می زنند که در آن یک طرف فرمان بر و در طرف دیگر فرمانده نیست، بلکه هر کدام دارای حقوق و تکالیفی است که از جانب دیگری می بایست رعایت شود. در واقع می توان گفت هر حقی در برابر خود تکلیف و وظیفه ای خواهد داشت. به گونه ای که طرف مقابل حق، تکلیف و طرف مقابل تکلیف، حق است. فرد در برابر دولت حقوقی دارد که از تکالیف دولت به شمار می رود. دولت نیز در برابر مردم حقوقی دارد که تکالیف و وظایف مردم را تشکیل می دهد. بنابراین از هر حقی، تکلیفی سر بر خواهد آورد و از هر تکلیفی، حقی به وجود خواهد آمد و در نتیجه حقوق و تکالیف متقابلی بین فرد و دولت شکل می گیرد. اما با این وجود الگوهای متفاوتی از سوی اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان ارائه شده است. در ادامه به پاره ای از انواع الگوها اشاره می شود و الگوی پیشنهادی که می تواند الگوی رابطه فرد و دولت در یک جامعه اسلامی باشد ارائه می شود.


 
نخستین مولفه رسیدن به تمدن نوین، کار وتلاش است
ساعت ٤:۳٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۱ دی ۱۳٩٤  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، تمدن اسلامی ، فلسفه سیاسی ، وبلاگ

ترمیم و بازسازی تمدن اسلامی بر دوش دو نهاد دین و دنیاسازِ حوزه و دانشگاه است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر این باور است که حوزه و دانشگاه در عین تفاوتها و اختلافهایی که ممکن است داشته باشند، می توانند با تجمیع دیدگاه های خود جامعه را به سوی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی حرکت دهند.
وی در ادامه توضیح داد: بنابراین در ادبیات تمدنی دینی ما، کار، تلاش و کوشش سهم عظیمی دارد و باید مدیریت سیاسی و عمومی جامعه به سمتی رود که کار و تلاش را در آن نهادینه و ترویج کند و از این مسیر بتوانیم بهره های لازم را برده و به سمت تمدن نوین گام برداریم.
وی برخی حوادث و دعواهای سیاسی را موجب ضربه خوردن به جامعه و تمدن اسلامی دانست و گفت: البته سخن من به این معنا نیست که اختلافی وجود نداشته باشد، بلکه اساساً باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شده و بدانیم این تفاوت ها زمانی مکمل یکدیگر هستند و می توانند ما را در یک فضا به حرکت درآورند که به تضاد نیانجامد.

لک زایی ادامه داد: در این صورت است که اختلاف دیدگاه ها در راستای رشد و حرکت به کار گرفته می شود و بر مدار این تفاوت ها، معارف و تجارب بشری به صحنه علم آمده و تجمیع صورت می گیرد. بنابراین معنای حرف من آن نیست که اختلاف ها از بین رود و نگاه یکسان بر جامعه حاکم باشد، بلکه باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شود و در ظل آن، با تجمیع نگاه های مختلف بتوانیم به حرکت و پیشرفت رسیده و پایه های تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشیم.