شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

هدف غایی آزادی از دید شهید مطهری کسب ارزشهای متعالی است
ساعت ٤:٢۳ ‎ق.ظ روز شنبه ٢٦ دی ۱۳۸۸  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، آزادی ، آیت الله مطهری ، وبلاگ

وی خطاب به معلمین حوزه دین آموزش و پرورش کاشان ایجاد فضای آزاد برای بروز خلاقیت دانش آموزان در مدارس را بسیار مهم خواند و افزود: محدود کردن دانش آموزان خلاقیت آن ها را سرکوب خواهد کرد ولی فضای آزاد سبب نشاط و شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت دانش آموزان خواهد شد. وی عدم اجبار در کسب ارزش های اخلاقی را یکی دیگر از شاخصه های اندیشه شهید مطهری در بحث ضرورت و صحت آزادی دانست و خاطر نشان کرد: ارزش های اخلاقی، انسانی، دینی و فضائل اجبار پذیر نیستند و پذیرش همراه با اجبار آن ارزشی نخواهد داشت. دکتر لک زایی در ادامه با استناد به آیه ادعوا الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه گفت: باید به گونه ای در جامعه رفتار کنیم که مردم را با دلیل و منطق دعوت کنیم تا روح و قلبشان خاضع شود و عشق و محبت در دلشان ایجاد شود.


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به همت اداره تبلیغات اسلامی کاشان چهارمین جلسه از سلسله جلسات دوره آموزشی معلمین حوزه دین بیست و ششم دی ماه با حضور پژوهشگر آثار شهید مطهری در کانون الزهرا(س) این شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، دکتر شریف لک زایی پژوهشگر آثار شهید مطهری و استاد دانشگاه در این مراسم گفت: با توجه به جایگاه و پایگاه شهید مطهری در مکتب فکری اسلامی بازخوانی آثار ایشان ضروری است.

لک زایی در ادامه به تدوین آثار شهید مطهری قبل از انقلاب وخفقان شدید آن دوران اشاره کرد و گفت: شرایط خاص آن دوران مانع از طرح اندیشه های خاص شهید مطهری نشد.

وی شهید مطهری را از حکمای حکمت متعالیه خواند و افزود: استاد مطهری در مبانی فکری و فلسفی متاثر از حکمتی است که در 400 سال اخیر جامعه را دچار تحولات بنیادین کرد و انقلاب اسلامی یکی از این تاثیرات بود.

این مبلغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم حکمت متعالیه را انسجام یافته چندین جریان فکری ایرانی اسلامی حکمت مشاء، حکمت اشراق ، عرفان و کلام دانست و خاطر نشان کرد : صدر المتالهین همه این جریان ها را در یک جریان فکری بنام حکمت متعالیه قوام داد و امام خمینی (ره) توانست ابعاد نظری ملاصدرا را در جامعه پیاده کند و بخش های عملی آن را به ظهور و بروز برساند و نظام سیاسی را تاسیس کند.

لک زایی در خصوص اندیشه سیاسی شهید مطهری گفت: با توجه به اینکه استاد اثر مستقلی در زمینه اندیشه سیاسی ندارد، این تلقی ایجاد می شود که ایشان توجهی به سیاست نداشته اما در کنکاش آثار شهید مطهری می توان به این نتیجه رسید که وی بدلیل خفقان دوران نمی توانست همه چیز را به عنوان اندیشه سیاسی بیان کند اما در مباحثی نظیر مدینه فاضله اندیشه سیاسی ایشان نمایان می شود.

وی کتاب فلسفه تاریخی شهید مطهری را به نوعی اندیشه سیاسی شهید مطهری دانست و افزود: ایشان در سه جلد اندیشه سوسیالیست، مارکسیست و کاپیتالیسم را مورد نقادی قرار می دهد و به نفی وضعیت موجود می پردازد و در جلد چهارم بحثی ایجابی و اثباتی را با عنوان جامعه در قرآن بیان می کند و این یکی از ویژگی های خاص حکمت متعالیه است که آموزه های قرآن جایگاه والایی در اندیشه حکمای حکمت متعالیه دارد.

این استاد دانشگاه در ادامه به بحث آزادی و ضرورت و صحت آن از نگاه شهید مطهری پرداخت و گفت: شهید مطهری معتقد بود بروز و ظهور خلاقیت ها و استعدادهای انسان نیازمند یک فضای آزاد است.

این مبلغ دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در تکمیل این سخنانش افزود: مقام معظم رهبری در خصوص بحث آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی بویژه برای فرهنگیان، دانشجویان و حوزویان تاکید زیادی دارند؛ چون خلاقیت ها در این فضا بروز و ظهور می یابد و تحول در جامعه را ایجاد می کند.

وی خطاب به معلمین حوزه دین آموزش و پرورش کاشان ایجاد فضای آزاد برای بروز خلاقیت دانش آموزان در مدارس را بسیار مهم خواند و افزود: محدود کردن دانش آموزان خلاقیت آن ها را سرکوب خواهد کرد ولی فضای آزاد سبب نشاط و شکوفایی استعدادها و بروز خلاقیت دانش آموزان خواهد شد.

وی عدم اجبار در کسب ارزش های اخلاقی را یکی دیگر از شاخصه های اندیشه شهید مطهری در بحث ضرورت و صحت آزادی دانست و خاطر نشان کرد: ارزش های اخلاقی، انسانی، دینی و فضائل اجبار پذیر نیستند و پذیرش همراه با اجبار آن ارزشی نخواهد داشت.

دکتر لک زایی در ادامه با استناد به آیه ادعوا الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه گفت: باید به گونه ای در جامعه رفتار کنیم که مردم را با دلیل و منطق دعوت کنیم تا روح و قلبشان خاضع شود و عشق و محبت در دلشان ایجاد شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش آگاهی را از لوازم آزادی دانست و خاطر نشان کرد: شهید مطهری معتقد بود رسیدن به کمال با آزادی همراه با آگاهی میسر است و قابلیت کمال یابی انسان در فضایی ارزشمند است که آزادانه و آگاهانه باشد.

این پژوهشگر آثار شهید مطهری تربیت، امنیت و آزادی را سه عنصر اصلی تکامل از دیدگاه مطهری دانست و گفت: شهید مطهری معتقد است آزادی در شمار لوازم و ضروریات حیات و تکامل بشری است و انسان را به سمتی سوق می دهد که به ابعاد متعالی دست یابد.

پژوهشگر آثار استاد مطهری در تشریح تفاوت آزادی مورد نظر شهید مطهری با آزادی از دیدگاه دانشمندان غربی گفت: شهید مطهری هدف غایی از آزادی را بروز و ظهور استعداد ها و کسب ارزش های متعالی انسانی، اخلاقی و دینی و رسیدن به خدا بیان می کند.

به گفته وی شهید مطهری تمرد و تسلیم و انقیاد را نقطه توازن آزادی می داند و معتقد است این دو عنصر کیفی انسان را در یک وضعیت متوازن هدایت می کند.

گفتنی است نخستین دوره آموزشی معلمین حوزه دین به همت اداره تبلیغات اسلامی کاشان و با همکاری اداره آموزش و پرورش کاشان به مدت 6 هفته در کانون الزهرا (س) برگزار می شود.

در این دوره آموزشی مربیان پرورشی اداره آموزش و پرورش کاشان موضوعاتی چون«آسیب شناسی فرهنگی» ، «آشنایی با ادیان» ، «آشنایی با فرق و مذاهب» ، «روان شناسی تبلیغ و آموزه های دینی» ، «جریان شناسی و آشنایی با شبهات موجود و رفع آن» و «نقش نهادهای اجتماعی در تربیت خانواده» و ... را فرا می گیرند.