شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

وزیر کشور: جانی تاسوکی، خبرچین نهادهای امنیتی بوده است
ساعت ۱:٠٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٦ فروردین ۱۳۸٦  کلمات کلیدی: تروریسم ، سیستان و بلوچستان ، وبلاگ ، پرشین بلاگ

وزیر کشور در توضیح اظهارات اخیر خود که عبدالمالک ریگی را پدیده رشد یافته دوران اصلاحات معرفی کرده بود، تصریح کرد: به این موضوع به عنوان نقطه ضعف اشاره کردم، مبنی بر این که برخی افراد که امروز شرارت می‌کنند، در دولت قبل به عنوان خبررسان با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی همکاری می‌کردند و این در حالی بود که به این افراد که بعدها دست به شرارت زدند، اعتماد می‌شد.


وی در این زمینه شرارتهای یکی دو ماه اخیر را از دو منظر قابل توجه دانست و اذعان کرد: افزایش تولید مواد مخدر یکی از مواردی است که سبب افزایش حمل و نقل این مواد به داخل کشور شده است؛ اما با وجود میزان بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، پاکستان مرکز استقرار کانون‌های شرارت است و این کانونها سربازان خود را از داخل افغانستان تأمین می‌کنند.

شاید تنها وزارتخانه‌ دولت نهم که در یک و نیم سال گذشته هیچ گاه در سایه قرار نگرفته، وزارت کشور و وزیر آفتابی آن باشد! وزیری که اگر در طول یک هفته، موضوعات سیاسی او را به میان نمی‌کشید، امنیت مرزها، ترافیک، مترو، مونوریل، الحاقات تبصره 13 و سایر مسائل شهری و اجتماعی، با همه دردسر‌هایش، او را جلوی دوربین و به میان خبرنگاران پرسؤال می‌برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی پورمحمدی وزیر دولت نهم، در نیمه اول دهه 70 به عنوان جانشین وزیر اطلاعات در این وزارتخانه و حضور در چند عرصه دیگر ایفای نقش می‌کرد، اما زمان در سایه بودن به سر آمد و رییس دولت نهم علی‌رغم مخالفت‌هایی در مجلس شورای اسلامی، بر حضور وی در وزارت کشور تأکید کرد.

او از تمایل خود و وزارتخانه‌ متبوعش برای تعمیق و گسترش فعالیتها در حوزه اجتماعی بارها صحبت کرده و اقداماتی نظیر توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش امنیت مرزها، تصمیمات جدی در مورد اتباع افغان و فعال کردن شورای اجتماعی کشور را پیش روی خود قرار داده و با این اوصاف تلاش کرده که ثابت کند، مسائل اجتماعی به اندازه مسائل سیاسی برای او مهم و قابل پیگیری هستند.

آنها که با وزاری کشور قبلی و کارکردهای این وزارتخانه با اثرگذاریهای مهمش در تصمیم‌گیریها آشنایی دارند، باید واقف شده باشند که این تلاش البته مشهود بوده است و حرفها و شعارهای اجتماعی این وزارتخانه که بعضا تحقق یافته، به هر دلیل در وزارت کشور نسبت به سایر دوره‌های مختلف وزارتخانه بیشتر بوده است و همین موضوع بود که سبب شد منصوبان درجه یک وزیر مثل استاندار، بویژه استاندار تهران، چهره‌های اجتماعی‌تری بیابند و به پاسخگویی پرسشهای اجتماعی و شهری راغبتر شوند.

همین تحول محسوس را در نظر بگیرید و به این پرسش پاسخ دهید که اگر قرار مصاحبه با وزیر کشوری که می‌خواهد ساعاتی از وقت خود را به گفت‌و‌گو با یک رسانه اختصاص دهد، داشتید، اولویت را به کدام مسأله اجتماعی می‌دادید؟

از نظر ما هیچ مسأله‌ای به اندازه امنیت مرزها، بعد آن، سرانجام طرحهای وزارت کشور برای خروج اتباع بیگانه غیرمجاز که هر دو اهمیت امنیتی برای کشور دارند و سپس مسائل شوراها و اجتماعی مطرح در شورای اجتماعی کشور، مهم جلوه نکرد و تلاش کردیم که در فرصت محدود در اختیار قرار گرفته، پاسخهایی را از وزیر کشور بشنویم.

بر این اساس موضوع اول گفت‌و‌گوی گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران با وزیر کشور به مساله امنیت مرزها، علل رخداد حوادث تروریستی و برنامه وزیر کشور از زمان گرفتن رای اعتماد از مجلس و فعالیت در دولت نهم تا حال حاضر اختصاص یافت.


فقرا، سربازان ارزان قیمت اشرار در مرزها
او در تبیین فعالیت‌های وزارتخانه‌ متبوعش در حوزه برقراری نظم و امنیت شرق‌ کشور معتقد است کارهای زیادی در گذشته انجام یافته، با اشرار نیز برخوردهای خشن و ضربه‌های کاری به آنها وارد شده؛ اما به چند دلیل این اقدامات تأثیرات پایدار نداشته است.

وی با یادآوری این که در مقاطعی از برخورد با اشرار آنها تلفاتی نیز داشته‌اند، اما به دلیل این که مرز کاملا بسته نمی‌شد دوباره نیروهای خود را تجهیز کرده و به شرارت ادامه می‌دادند، اظهار کرد: مسأله شرارت ناشی از یک سری مشکلات زیرساختی فرهنگی و اقتصادی است. زمانی که اقتصاد ساکنان مناطق مرزنشین ضعیف است، مردمشان با کمبود‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، فقر فرهنگی وجود داشته و بیسوادی بالاترین نرخ را در این مناطق دارد؛ طبیعی است که بستر‌های انحراف و شرارت باقیست؛ لذا با کنترل و فشار، فروکش می‌کند و زمانی که این کنترلها برداشته می‌شود، اشرار مجددا محیط را ناامن می‌کنند.

وی در ادامه به نقش کانونهای شرارت آن سوی مرزها در افزایش ناامنی مرزهای شرقی کشور اشاره و اظهار کرد: یکی از مباحث شرارت قاچاق مواد مخدر است. اگر تولید مواد مخدر افزایش پیدا کند به صورت طبیعی باید شاهد شرارت و خشونت هم باشیم، زیرا شبکه‌های قاچاق مواد مخدر می‌خواهند حجم بالاتری از مواد را به داخل کشور بیاورند؛ لذا نیروهای ما نیز به برخورد با آنها می‌پردازند و به همان میزان حجم درگیری بالا می‌رود.

وزیر کشور همچنین اظهار کرد: علاوه بر این، افزایش فقر در کشورهای همجوار از دیگرعواملی است که با تشدید آن موج مهاجرت شروع شده، انسانهای فقیر طعمه‌ افراد شرور و تبدیل به سربازان ارزان قیمتی برای اشرار و گروههایی که مقاصد سیاسی و ضد امنیتی دارند، می‌شوند.

وی در ادامه با تأکید بر این که برخی از عوامل تأمین کننده امنیت در اختیار ما و برخی از اختیارمان خارج است، تصریح کرد: آنچه که به داخل مرزها مربوط می‌شود را می‌توانیم مدیریت کنیم؛ اما در مدیریت آنچه که در آن سوی مرزهاست طبعاً مشکلاتی داریم و بعضاً از حیطه قدرت ما نیز خارج است. بنابراین افزایش و کاهش شرارتها در دوره‌های مختلف به این عوامل بستگی دارد.


عوامل که جمع می‌شود، شرارت به اوج خود می‌رسد
پاکستان مرکز استقرار کانون‌های شرارت است
پورمحمدی همچنین با بیان این که در برخی موارد بر اثر جمع شدن این عوامل، شرارت به اوج خود می‌رسد، به آنچه در اوایل انقلاب در این بخش شاهد بودیم اشاره کرد و گفت: مرور نمودار این شرارتها نشان می‌دهد که از اوایل انقلاب تا کنون، این شرارتها در دوــ سه مرحله به اوج خود رسیده، اما بعد فروکش کرده است.

وی در این زمینه شرارتهای یکی دو ماه اخیر را از دو منظر قابل توجه دانست و اذعان کرد: افزایش تولید مواد مخدر یکی از مواردی است که سبب افزایش حمل و نقل این مواد به داخل کشور شده است؛ اما با وجود میزان بالای تولید مواد مخدر در افغانستان، پاکستان مرکز استقرار کانون‌های شرارت است و این کانونها سربازان خود را از داخل افغانستان تأمین می‌کنند.

وی در زمینه پیگیریهای وزارت کشور در حوزه دستگیری عوامل گروگان‌گیری اخیر پرسنل نیروی انتظامی که اخبار آن حاکیست، این گروگانها به عبدالمالک ریگی فروخته‌ شده‌اند، اظهار کرد: وزارت کشور، تنظیم‌کننده مناسبات بین دو کشور نیست؛ اما در زمینه آزادی این گروگانها که گفته شد در خاک پاکستان بودند، پیگیریهای زیادی از جمله فرستادن نماینده به کشور پاکستان، احضار سفیر پاکستان از سوی وزارت خارجه و همچنین ارسال نامه‌ای از سوی شخص وزیر کشور به وزیر پاکستان انجام شد.


بخشی از شرارتهایی که هم اکنون صورت می‌گیرد بخاطر سختگیریهای ایران در مرزهاست
وی ادامه داد: پاکستانی‌ها نیز در پاسخ توضیحات زیادی از جمله این که منطقه سکونت اشرار از کنترلشان خارج است، دادند و البته این توجیهات برای ما خیلی قابل قبول نبوده است.

وزیر کشور با بیان این که ظرف یک سال و نیم گذشته اقدامات زیادی در حوزه کنترل مرز و مواد مخدر صورت گرفته است به ایسنا گفت: ‌حجم کشفیات مواد مخدر بسیار بالاست و در عین حال اقدامات کنترلی در مرز نیز وسیع است؛ به نحوی که چند بار اعلام کرده‌اند اگر ایران به اقدامات ضد ورود مواد مخدر خود ادامه دهد، ما نیز شرارتهایمان را تشدید می‌کنیم و باید گفت بخشی از شرارتهایی که هم اکنون انجام می‌شود به علت سخت‌گیری‌های ایران در مرزهاست.

وی همچنین با اشاره به تعداد احکام صادره مبنی بر زندانی کردن و ... برای اشرار باسابقه در یکسال اخیر این اقدامات را بی‌سابقه خواند و خاطرنشان کرد:‌ هر بار که دستگاه قضایی حکمی صادر می‌کند، اشرار نیز هشدار می‌دهند که شرارتها را تشدید می‌کنند. بنابراین هم اکنون مبارزات با اشرار شدیدتر شده و افزایش یافته است.


جرایم سازمان یافته در منطقه سیستان،30درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است
وی در ادامه با بیان این که جرایم سازمان‌یافته در منطقه سیستان و بلوچستان در سال گذشته 30 درصد به نسبت سال قبل کاهش یافته است، گفت: نباید به معدود عملیاتی که این عده انجام و رسانه‌های غربی اخبار آن را پوشش داده‌اند، توجه کرد.آمار حکایت از کاهش جرایم سازمان‌یافته دارد و این امر موفقیت ما را نشان می‌دهد.

وزیر کشور در ادامه عملکرد سال 85 وزارت کشور در حوزه امنیتی را قابل ارایه خواند و در ادامه با تأکید بر این که کلیه اخبار ارایه شده مبنی بر انجام مبادلات بین مسؤولان با قاچاقچیان در دولت قبل برای کاهش شرارتها، نادرست است، تصریح کرد: عدم مبادله با این گروهها، خط قرمز دستگاههای ما در گذشته و حال است، حجم برخوردها و کارهای انجام شده در دولتهای گذشته نیز قابل توجه بوده و کسی کم‌کاری نکرده است؛ اما فراز و فرودهای ایجاد شده در عوامل ایجاد بحران، سبب شد شرارتها در دوران‌هایی افزایش یافته و در مقاطعی نیز شاهد فروکش آنها باشیم.

پورمحمدی با بیان این که در دوره‌هایی سرمایه‌گذاری بیشتری برای مبارزه با این شرارتها می‌شد و در مقاطعی نیز شاهد کاهش سرمایه‌گذاریها بودیم، گفت: احتمال دارد یک شبکه قاچاق با یکی ــ دو فرد فاسد در یک سیستم، رابطه داشته باشد و از آنها برای ورود مواد مخدر کمک گرفته باشد، کما این که در دستگیری‌ها شاهدیم یک یا دو مأمور دستگاههای مرتبط که با قاچاقچیان ضد و بند داشتند، دستگیر شده‌اند.

وی اعلام کرد: حدود یکی ــ دو ماه پیش در گزارش‌ها مشاهده کردم متأسفانه در شناسایی چند محموله تقریباً بزرگ، برخی مأموران و دستگاهها نیز درگیر و دستگیر شده‌اند؛ اما این تلقی که زمانی مسؤولان در برخورد با قاچاقچیان کوتاهی کرده‌اند را قبول ندارم.

از موضوع «ریگی، پدیده رشد یافته دوران اصلاحات» به عنوان نقطه ضعف اشاره کردم
وزیر کشور در توضیح اظهارات اخیر خود که عبدالمالک ریگی را پدیده رشد یافته دوران اصلاحات معرفی کرده بود، تصریح کرد: به این موضوع به عنوان نقطه ضعف اشاره کردم، مبنی بر این که برخی افراد که امروز شرارت می‌کنند، در دولت قبل به عنوان خبررسان با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی همکاری می‌کردند و این در حالی بود که به این افراد که بعدها دست به شرارت زدند، اعتماد می‌شد.

وی با بیان این که سال گذشته اقدامات مؤثری در حوزه‌ ساماندهی وضعیت مرزها انجام شده است، اظهار امیدواری کرد: این روند در آینده با پیشرفتهای خوبی ادامه داشته باشد.


با اعتبار اختصاص یافته، قطعاً سال آینده جهشی در اقتصاد مرزها خواهیم داشت
پورمحمدی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، بودجه مرزها در سال 84 را حدود 10 میلیارد تومان بیان کرد و ادامه داد: آنچه در بودجه سال گذشته نیز لحاظ شد، کمتر از 10 میلیارد تومان بود؛ اما در متمم بودجه بیش از 20 میلیارد تومان به پایگاههای مرزی اختصاص یافت که این مبلغ علی‌رغم تخصیص هنوز واگذار نشده است.

وی با یادآوری این که سال مالی دستگاههای اجرایی اول تیر ماه سال بعد آن است، افزود: البته عملکردها بیش از این میزان بوده و به ناجا گفته‌ایم عمل کنند و ما تأمین می‌کنیم و در این زمینه ناجا از طریق وام هزینه کرده است؛ لذا شاید در سال 85 بیش از مبلغ اختصاص یافته در مرزها هزینه شده باشد.

وی میزان اعتبار هزینه‌شده در مرزها از سوی ناجا را بیش از 30 میلیارد تومان بیان کرد و توضیح داد: از آنجا که باید بودجه سال 85 را تا تیر ماه سال جدید هزینه کنیم؛ لذا به انجام اقدامات مورد نیاز کنترل مرزها سرعت می‌بخشیم. در ماههای اخیر به علت وجود نوساناتی در تزریق اعتبار از خزانه و اتمام وام‌های ناجا، حرکتمان در کنترل مرز به نسبت سرعتی که از ابتدای سال تا پاییز داشتیم، کند شده بود؛ اما با اقدامات انجام شده امسال شاهد پیشرفت بیشتری در امور هستیم.

وزیر کشور همچنین با یادآوری اقدامات حوزه مرزها شامل کانال‌سازی، دیوارکشی، نصب برجها و پاسگاهها، این اقدامات را حاصل عملکرد سال گذشته وزارت کشور دانست و به ایسنا گفت: با پیگیریهای انجام شده، درخواست دولت و حمایت نمایندگان مجلس، در سال 86 بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار برای کنترل مرزها در نظر گرفته شده است و با این رقم قطعاً سال آینده جهشی در اقتصاد مرز خواهیم داشت.

توافقاتی با وزارت کار برای پرداخت بخشی از جریمه افغانها به وزارت کشور انجام شده است
وزیر کشور در ادامه گفت‌و‌گوی خود با ایسنا به تشریح وضعیت اقدامات و تلاشهای انجام شده تا کنون برای خروج اتباع بیگانه غیرمجاز بویژه افغانها از کشور پرداخت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورمحمدی با بیان این که مسؤولان وزارتخانه‌های کشور و کار، طی سال 85 بارها بر خروج اتباع افغانی از ایران تأکید کرده‌اند، اظهار کرد: اخراج حدود یک میلیون تبعه افغان غیرمجاز از اردیبهشت ماه سال جدید آغاز می‌شود. در این زمینه کاملاً جدی برخورد خواهیم کرد و پیشاپیش به افغانها اعلام کرده‌ایم چنانچه قصد جابجایی اموال خود، تبدیل آن به پول نقد یا تسویه حساب با کارفرمایان خود را دارند، هرچه زودتر اقدام کنند.

وی در پاسخ به این که «ضریب اطمینان اجرای این طرح در سال 86 چقدر است؟»، گفت: خروج اتباع غیرمجاز افغان از تکالیف قانونی وزارت کشور است و سال 86 در این زمینه جدی‌تر اقدام می‌کنیم.


افغانها علی‌رغم اخراج همچنان از منافذ مرزی وارد کشور می‌شوند
وزیر کشور همچنین در تشریح علل تأخیر در اجرای طرح خروج داوطلبانه اتباع غیرمجاز افغان در سال 85، اظهار کرد: علی‌رغم دستگیری و اخراج اتباع غیرمجاز افغان در سال گذشته، کماکان تعدادی از آنها از منافذ مرزی به کشور باز می‌گشتند و همچنین در نیمه دوم سال، عوامل انتظامی و اطلاعاتی ما درگیر مسائل و موضوعات جدی چون سرشماری نفوس و مسکن، انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهر و روستا بوده‌اند و این امور تا حدودی سبب تأخیر در فرایند اخراج اتباع غیرمجاز افغان شد.

وی توضیح داد: در عین حال سرمای شدید زمستان بخصوص در افغانستان، مانع از آن شد که نسبت به تصمیمات جدی برای خروج اتباع غیرمجاز افغان که عموماً همراه با خانواده‌های خود هستند، اقدام کنیم؛ همچنین نگهداری اتباع جمع‌آوری شده حتی بصورت محدود در اردوگاه‌ها، هزینه‌بردار و مشکل‌ساز می‌شد؛ لذا طرح را با چند ماه تأخیر شروع کردیم و در این مدت، مقدمات لازم برای شروع کار در سال 86 فراهم شد.


اجرای همزمان طرح خروج اتباع غیرمجاز با کنترل مرزها پیشرفتهای خوبی به همراه خواهد داشت
پورمحمدی با اشاره به توافقات با وزارت کار در زمینه پرداخت بخشی از مبالغ جریمه افغانها به وزارت کشور، گفت: مهمترین مسأله در خصوص خروج اتباع غیرمجاز افغان، بودجه است که متأسفانه هنوز بطور کامل حل نشده است؛ اما به هرحال منتظر بودجه نمی‌مانیم و حتی به قیمت بدهکار شدن به دستگاهها طرح اخراج اتباع غیرمجاز از کشور را از اردیبهشت ماه امسال شروع می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اجرای همزمان این طرح با کنترل‌ مرزها، می‌تواند پیشرفتهای خوبی برای خروج اتباع افغان در سال 86 به همراه داشته باشد.

وزیر کشور همچنین در زمینه نحوه شناسایی اتباع غیرمجاز در سطح جامعه به ایسنا گفت: از نظر ما اتباع غیرمجاز در لایه‌های جامعه پنهان نشده‌اند و می‌توان با راهکارهایی آنها را پیدا کرد.

وی افزود: اخراج حدود 300 هزار تبعه افغان غیر مجاز در سال 85، رقم کمی نیست؛ اما متأسفانه به دلیل وجود مشکل در مرزها، آمار خروجی‌ با ورودیها تفاوت فراوانی دارد.

پورمحمدی اعتبار پیش‌بینی شده برای خروج یک میلیون تبعه افغان غیرمجاز در سال 86 را 20 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: این اعتبار بیشتر صرف هزینه ایاب و ذهاب و نگهداری افغانها در اردوگاهها می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که «آیا نمایندگان مجلس با پاسخ‌ شما در زمینه علت تأخیر در اجرای طرح داوطلبانه خروج اتباع غیرمجاز در سال 85 و طرح جدیدتان در سال جاری قانع شده‌اند؟» توضیح داد: نمایندگان مجلس بر اقدام جدی وزارت کشور در مورد افغانها تأکید دارند و در عین حال نسبت به تبعات اجتماعی اجرای طرح، نگران هستند.

وزیر کشور با بیان این که این وزارتخانه همواره موفق نبودن طرح خروج داوطلبانه اتباع بیگانه از کشور در سال گذشته را اعلام کرده است، تصریح کرد: بارها اعلام کردیم این طرح به دلیل مشکلات امنیتی، زیستی و فقر داوطلبان افغان، دچار تأخیر شده است و در عین حال نتایج گزارشها به مجلس ارایه می‌شد، ضمن این که در این مدت کمکهای اعلام شده از سوی سازمان ملل برای افغانها از ایران نیز پرداخت نشد.

به گفته وی بارها از سوی سازمانهای بین‌المللی به ایران اعلام می‌شد که برای خروج افغانها به این سازمانها فشار وارد نکند، در این زمینه حتی پیشنهاد عقد قرارداد مجدد در زمینه حضور اتباع در ایران و صدور ویزای کار برای آنها ارایه شد.

پورمحمدی در ادامه با تأکید بر این که مشکل عمده جمهوری اسلامی ایران در سال 85 و به تبع آن در امسال، افغان‌های غیرمجاز است، به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: در مورد افغانهای ثبت‌نام شده، تسهیلات ویژه‌ای در نظر می‌گیریم و سازمان ملل نیز در این زمینه کمک بیشتری خواهد داشت.

وی اذعان کرد: همچنین به هر نفر از خانواده افغان که از مرزها به شکل رسمی خارج شود، 100 دلار پرداخت و ویزای کار نیز به شرط خروج خانواده فرد افغان، ارایه می‌شود. از سویی دیگر دولت افغانستان نیز با دادن زمین به خانواده‌های افغان، از برگشت آنها به ایران جلوگیری می‌کند.