شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

گزارش برگزاری ششمین یادواره شهدای حادثه تروریستی تاسوکی در قم
ساعت ۱۱:٤٥ ‎ق.ظ روز جمعه ٤ فروردین ۱۳٩۱  کلمات کلیدی: تاسوکی ، یادواره شهدا ، سیستان و بلوچستان ، وبلاگ

این همایش با هدف گرامیداشت شهدای فاجعه تاسوگی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان همایشی برگزار شد. در این همایش که با عنوان "شهدای روحانی وحدت اسلامی" برپا شد، «حجت الاسلام والمسلمین مبلغی» رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و «حجت الاسلام حسینی عارف» مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) به ایراد سخن پرداختند. در ابتدای این همایش «حجت‏ الاسلام و المسلمین شریفی»،نماینده مجمع طلاب و فضلای استان سیستان و بلوچستان در سخنانی کوتاه به نمایندگی از بازماندگان شهدای حادثه تاسوکی از برگزارکنندگان و حاضران در این همایش قدردانی کرد. در ادامه این همایش فیلم مستند "روایت نامه شهدای تاسوکی" پخش شد که در آن،بازماندگان این حادثه به شرح اتفاقات رخ داده در این حادثه تروریستی پرداختند. گزارش سخنرانی ها را در ادامه ملاحظه فرمایید.


حسینی عارف: تروریسم در پاکستان 5 هدف را دنبال می‏ کند

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا حسینی عارف» پیش از ظهر امروز ـ 16 اسفند ماه ـ در همایش "شهدای روحانی وحدت اسلامی"با تشکر از حضور مهمانان و حاضران در این همایش، به توضیح دلایل شکل‌گیری حوادث تروریستی علیه شیعیان پاکستانی پرداخت.

وی بر نقش اساسی شیعیان در استقلال پاکستان تاکید کرد و افزود: پاکستان در سال 1947 میلادی به رهبری «محمدعلی جناح» که از شیعیان این کشور بود، از هندوستان استقلال پیدا کرد.

مدیر خبرگزاری ابنا با اشاره به روابط گسترده و تنگاتنگ شیعیان و اهل سنت پاکستان گفت: از زمان استقلال پاکستان تاکنون، شیعیان و اهل سنت این کشور جدا از هم نبوده‏اند بلکه با سایر پاکستانی ها زندگی می‌کنند؛ در هم تداخل  دارند؛ با هم ازدواج می‌کنند و زندگی مشترک دارند و این نشانگر آن است که مردم پاکستان از نظر اجتماعی با یکدیگر مشکلی ندارند.

حجت الاسلام حسینی عارف در ادامه به بیان اولین اتفاقات در پاکستان پرداخت و عنوان کرد: اولین اتفاقات فرقه ای که در پاکستان رخ داد در سال 1960میلادی در دانشگاه مهندسی لاهور اتفاق افتاد که در آن یک دانشجوی شیعه در یک درگیری که ظاهر مذهبی داشت به شهادت رسید. شهادت وی باعث شد دانشجویان شیعه تشکلی با عنوان "فدراسیون دانشجویان شیعه" تاسیس کنند که هدف از آن دفاع از حقوق شیعیان و رفع اختلافات مذهبی بود.

مدیرکل اطلاع رسانی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه تا دهه 1980 میلادی به شکل آنچه که امروز در پاکستان شاهد هستیم اختلافات فرقه‏ای وجود نداشت تصریح کرد: حوادث تروریستی در پاکستان از سال 1982 میلادی و همچنین با شکل گیری سپاه صحابه  در سال 1985 شدت گرفت که از همان روز تاکنون این گروهک تروریستی مشغول کشتار مسلمانان ـ چه شیعه و چه سنی ـ است.

وی ادامه داد: تشدید درگیری در پاکستان در دهه 1980 در پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1979 بود و این مساله ناشی از آن بود که انقلاب اسلامی ایران داعیه دار وحدت و حامی گفتمانی وحدت‏گرا بو در حالی که وحدت به نفع استکبار جهانی و بازیگران اصلی در عرصه سیاسی پاکستان نبود.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عارف با اشاره به کور بودن بسیاری از عملیات تروریستی گروهک سپاه صحابه، تعداد زیاد شهدای پاکستانی را قابل توجه دانست و افزود: تنها در سال گذشته میلادی،291 نفر از شیعیان پاکستان در حملات تروریستی مختلف به شهادت رسیدند که از این تعداد 123 نفر از آنها در حملات انفرادی و 168 نفر در عملیات تروریستی دسته جمعی شهید شدند.

مدیر خبرگزاری ابنا گروهک‎های تروریستی در پاکستان را تنها منحصر در سپاه صحابه ندانست و ابراز داشت: چندین گروهک تروریستی در پاکستان با حمایت آمریکا، اسرائیل و نهادهای امنیتی مزدور آنها در منطقه فعالیت می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حوادث منطقه پاراچنار را مورد توجه قرار داد و گفت:پاراچنار در منطقه ای قرار دارد که اکثریت آن شیعیان هستند و درگیری‎های جدید در این منطقه در سال  2007 بر اثر اهانت گروههای تندرو به امام حسین(ع) و عزاداری محرم آغاز شد.

حجت الاسلام حسینی عارف افزود: از سال 2007 تاکنون، بیش از 5 سال است که مردم پاراچنار تحت محاصره هستند.اگرچه در این مدت آتش بس‌های جزیی واقع شده است اما با خلف وعده گروههای تروریستی ادامه نیافته است.

مشاور دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با انتقاد از دولت پاکستان تصریح کرد: دولت پاکستان تحت تأثیر نهادهای امنیتی مزدور کشورهای غربی در اکثر اوقات با تروریست‌ها همکاری کرده تا جایی که تاکنون 1600 نفر در پاراچنار به شهادت رسیده‌اند و بیش از 7 هزار نفر هم مجروح و قطع عضو شده اند.

وی افزود:در این مدت تلاش شد که اهالی پاراچنار از این منطقه به منطقه دیگری کوچانده شوند تا یک مرکز ثقل دیگر شیعیان هم به این صورت از بین برود اما با مقاومت جوانان منطقه تاکنون عملی نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی عارف در ادامه سخنان خود، "واهمه از گفتمان وحدت بخش انقلاب اسلامی"، "ترس از نقش شیعیان پاکستان در عرصه‏های اجتماعی و سیاسی این کشور"،"جلوگیری از ایجاد دوستی میان کشورهای منطقه" و عملی نشدن قرارداد خط لوله انتقال گاز میان کشورهای منطقه"،"ایجاد ناامنی در ایران" و "از بین بردن یکپارچگی سرزمینی پاکستان" را از جمله دلایل و عوامل کشتار شیعیان پاکستان به دست گروهک‏های تروریستی دانست.

وی بر ظرفیت شیعیان پاکستان در نقش‏آفرینی در تحولات این کشور تاکید کرد و افزود:30 میلیون شیعه در پاکستان حضور دارند که اگر بتوانند نقش مؤثری در تحولات این کشور داشته باشند بسیاری از معادلات در این کشور و در منطقه تغییر می‌کند.

حجت الاسلام حسینی عارف با اشاره به تلاش گروهک‏های تروریستی برای ایجاد ناامنی در ایران گفت:برخی در تلاشند تا با فعال شدن گروهک‏های تروریستی در پاکستان و افغانستان ایران هم ناامن شود. چنان که شاهد بودیم که محل اختفا، پوشش و نگهداری گروگان‌ها توسط گروهک ریگی همین دو کشور بودند.

وی با انتقاد از تلاش‏ها برای از بین بردن یکپارچگی سرزمینی پاکستان با اقداماتی نظیر کوچاندن و تغییر نسبت جمعیتی این کشور خاطرنشان کرد: نتیجه و هدف از چنین اقداماتی بی‌دست و پا شدن یک کشور قدرتمند، مهم و پرجمعیت در مقابل غرب است.

مدیر خبرگزاری ابنا در پایان سخنان خود با اشاره به دستورات قرآنی مبنی بر تجلیل از مقام شهدا و فرمایش مقام معظم رهبری در مورد اینکه زنده نگهداشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست یادآور شد که هدف دیگر این گونه مراسم این است که از حرکات نامناسب و خلاف وحدتی که حتی گاهی با نیت صادقانه و به منظور بزرگداشت اهل بیت (ع) برگزار می‏شود و باعث به خظر افتادن جان عده زیادی از شیعیان در مناطق دیگر می‎شود جلوگیری شود.

مبلغی: تکفیری‏ها مهم‏ترین عامل تفرقه در جهان اسلام هستند
به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی» پیش از ظهر امروز ـ16 اسفند ماه ـ در همایش "شهدای روحانی وحدت اسلامی" با گرامی‌داشت سالگرد شهادت شهدای حادثه تاسوکی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان و افغانستان با دقیق و آگاهانه دانستن عنوان این همایش ابراز امیدواری کرد که این یادبودها باعث توجه بیشتر به وحدت و عوامل زمینه‏ساز حوادث تروریستی و مهمترین آن که نگاه تفرقه افکن است بشود.

وی باطرح این سوال که اصل آن است که جامعه اسلامی واحد باشد یا چند جامعه‌ای در اسلام پذیرفته شده است گفت:"جماعت المسلمین" در منطق اهل بیت(ع) و روایات آمده است و بر این اساس می‏توان گفت اسلام بنا را بر تک جامعه‏ای گذاشته است.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با اشاره به تعدد مساجد در جهان اسلام بازگشت آنها را به یک مسجد دانست و ابراز داشت:مساجد مختلف در شهرهای جوامع اسلامی در طول یکدیگر هستند به طوری که همگی به مساجد اساسی جهان اسلام منتهی می شوند و آنها هم در نهایت به مسجد الحرام می‏رسند و این موضوع بیانگر آن است که در اسلام حتی اصل بر تک مسجدی است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه اهل بیت(ع) سه قرن در جامعه صدر اسلام بودند تصریح کرد:در این مدت ائمه(ع)می‌توانستند از شیعیان بخواهند که مسجد جداگانه بسازند در حالی که نه تنها چنین اقدامی نکرده‏اند بلکه توصیه کرده‎اند که شیعیان به مساجد سایر مسلمین بروند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر در جامعه‌ای اکثریت اهل سنت باشد شیعیان باید به مساجد آنها بروند و همچنین اگر در جامعه‌ای اکثریت شیعه باشد اهل سنت باید به مساجد شیعیان بروند خاطر نشان کرد:این مساله به یک منطق اساسی برمی‌گردد که همان جماعت المسلمین است.

وی با رد اینکه ارتباط شیعیان واهل سنت به معنای مضمحل شدن مذهب سنی در مذهب شیعه و بالعکس است تاکید کرد: اضمحلال مذهب که مجموعه ای از عقاید، آداب و رسوم است ممکن نیست.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی افزود:البته باید بحث کرد که کدام مذهب حق است اما هیچ منعی وجود ندارد که در یک جامعه اتباع دو مذهب حضور داشته باشند.

حجت الاسلام و المسملین مبلغی با اشاره به حضور اهل سنت و شیعیان در جامعه در زمان حکومت امام علی(ع) تصریح کرد:در حکومت امام علی(ع) مذهب عامل تفرق جامعه نبود.مرزبندی فکری وجود داشت اما در عین حال جامعه واحد بود.این خلفای بنی عباس بودند که بعدها با اقداماتی که انجام دادند شیعیان را از جامعه جدا کردند.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: پس از پذیرش اینکه اصل در اسلام بر تک جامعه‏ای است این سوال مطرح می‌شود که اصل در این جامعه بر معاشرت است یا عدم معاشرت؟

وی افزود:معاشرت به معنای ارتباط داشتن با یکدیگر، در مساجد هم شرکت کردن و امثال این موارد است و آنچه از سیره ائمه(ع) رسیده است این است که اصل در جامعه بر معاشرت است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه ائمه(ع) در جامعه زمانه خود با سه مجموعه مواجه بودند گفت: حاکمان بنی امیه و بنی عباس که دشمنان اهل بیت (ع) بودند و نمی خواستند که حتی اهل بیت(ع) در جامعه حضور حداقلی داشته باشند یکی از مجموعه‏هایی بودند که در زمان اهل بیت (ع) در جامعه حضور داشتند.دیگری نواصب بودند که دشمنان اهل بیت (ع) محسوب می شدند و مجموعه سوم "ناس" بود که ناس در روایات ما به اهل سنت تعبیر شده است.

وی افزود:ائمه(ع) با نواصب و حکام مرزبندی داشته‌اند اما در عین حال جماعت مسلمین خط قرمز ایشان بوده است و هر آنچه جماعت مسلمین را به هر دلیل بخواهد تخریب کند قبول نمی کردند.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی با بیان اینکه اهل بیت(ع) تنها در دو مورد حضور مقاومت‏گرانه داشتند ابراز داشت:اهل بیت (ع) در برابر نواصب و کسانی که در جامع اسلامی اقدام به تکفیر می‏کردند موضع گیری داشتند به گونه‏ای که حتی پیامبر اکرم(ص) نیز با تکفیر مبارزه می‏کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی ادامه داد: علت مبارزه با تکفیری‏ها از جانب پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) این بود که آنها جماعت مسلمین را نشانه گرفته بودند و مبارزه اهل بیت(ع) با آنها در واقع نوعی صیانت از جماعت مسلمین بوده است.

وی با رد سخنان کسانی که قیام امام حسین(ع) را شق عصای مسلمین معرفی کرده‏اند تصریح کرد:امام حسین (ع) در حالی قیام کردند که جماعت مسلمین در حال اضمحلال بود و دین اسلام در حال از بین رفتن بود.

رییس پژوهشکده مطالعات تقریبی در ادامه با بیان اینکه تکفیری‏ها خطرناک‏ترین گروههای موجود در درون جهان اسلام هستند گفت:اگر تکفیری‏ها مجال یابند بلایی را بر سر جماعت مسلمین می‏آورند که هیچ چیزی از حیث عامل تفرقه بودن با آن برابری نمی‏کند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در بخش دیگری از سخنان خود شهدای وحدت اسلامی را سه گروه دانست و  ابراز داشت: یک گروه از شهدای وحدت اسلامی کسانی هستند که به دلیل سر دادن ندای وحدت به شهادت رسیده‏اند. یک گروه دیگر کسانی‏اند که با عمل به اقتضای وحدت اسلامی به معنای حضور در جامعه اسلامی و ارتباط با مذاهب دیگر، مورد حمله قرار می‏گیرند.

وی افزود:گروه سوم از شهدای وحدت اسلامی افرادی هستند که ممکن است رویه‎های وحدت اسلامی را نداشته باشند اما در جامعه اسلامی حضور دارند و به جرم بودن در این جامعه به شهادت می‏رسند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم ابراز امیدواری کرد که در شرایط فعلی منطقه که ملت‏ها به صحنه آمده‏اند، امکان گفتگوی رو در روی شیعیان و اهل سنت فراهم شده و به جهان اسلام به سوی جماعت المسلمین پیش رود.

این همایش یک روزه با هدف گرامیداشت شهدای فاجعه تاسوگی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان همایشی برگزار شد.
 
همسر شهید حجت‌الاسلام پیغان از مسؤولان خواست تا با اعزام روحانیانی قوی از لحاظ اعتقادی و علمی به مرزهای کشور در ایجاد وحدت و همدلی بین مذاهب تلاش کنند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همسر شهید حجت‌الاسلام نعمت‌الله پیغان از شهدای حادثه تاسوکی در مراسم یادبود شهدای روحانی وحدت اسلامی که امروز 16 اسفندماه‌ در قم برگزار شد با تقدیر و تشکر از برگزاری این مراسم گفت: حادثه تاسوکی اولین و آخرین حادثه تروریستی نیست و این امر اهمیت توجه به بحث وحدت و عدم ایجاد اختلاف در بین اهل سنت و شیعه و قرار گرفتن هر دو در لوای پرچم اسلام را دوچندان کرده است.

وی با بیان این‌که وحدت مسلمانان همواره سبب ترس دشمنان و ایجاد فتنه‌های مختلف در این زمینه شده است، ابراز داشت: وحدت سبب می‌شود دین مطلق خداوند متعال که خواهان زندگی مسالمت‌آمیز همه مسلمانان در کنار یکدیگر است، جاری و ساری شود و ظرفیت‌های اسلام ناب محمدی به ثمر بنشیند که دشمنان این امر را برنمی‌تابند و مدام در صدد ضربه زدن به آن هستند.

همسر شهید پیغان مطرح شدن اسلام در سطح جهان را ضربه مهلکی بر پیکر استکبار دانست و با تأکید بر ضرورت آگاهی‌بخشی جامعه اسلامی نسبت به امر وحدت، افزود: فتنه‌های مختلف نشان داده است که وقتی بحث وحدت را مطرح می‌کنیم باید قشر شیعه و سنی را نسبت به آن آگاهی دهیم تا این وحدت دچار خدشه نشود.

وی از فرزانگان حوزوی به عنوان فرماندهان مبارزه با جنگ نرم نام برد و با بیان این‌که برادران شیعه و سنی که در مرزهای کشور و در کنار هم زندگی می‌کنند، نیازمند پشتیبانی‌های علمی و آگاهی هستند، از مسؤولان خواست تا با اعزام روحانیانی قوی از لحاظ اعتقادی و علمی در راستای آگاه شدن مسلمانان از اعتقادات واقعی دین اسلام و ایجاد وحدت و همدلی در بین مذاهب تلاش کنند تا آسیب‌ها و نارسایی‌های موجود برطرف شده و نقاط اشتراک این دو مذهب بیشتر شود.

همسر شهید پیغان در بخش دیگری از سخنان خود به بیان خاطراتی از این شهید والامقام پرداخت و گفت: حجت‌الاسلام پیغان پیش از این‌که به شهادت برسند، در هر زمانی که بحث مهاجرت‌های تبلیغی پیش می‌آمد، با این‌که از لحاظ علمی و سطح آگاهی در سطح بالایی بودند و می‌توانستند برای امر تبلیغ به مناطق نزدیک بروند، اما همواره به مناطق دور دست زاهدان می‌رفتند و این فرض را بر خود یک دِین می‌دانستند.

وی همچنین با اشاره به به مقام والای شهدا، نسبت به گفته برخی که معتقدند مقام شهدای تاسوکی به اندازه مقام شهدای جنگ و صدر اسلام نیست، اعتراض کرد و ابراز داشت: شهدا از نظر درجه تفاوت ندارند، چه افرادی که در جنگ می‌کشند و کشته می‌شوند و خانواده‌ها آنها این آمادگی را از پیش کسب کرده‌اند و چه افرادی مانند شهدای تاسوکی که در مظلومیت کامل به شهادت می‌رسند و خانواده آنان آمادگی این پیشامد را ندارند.

گفتنی است، حجت‌الاسلام نعمت‌الله پیغان از طلاب ممتاز حوزه علمیه قم در مقطع خارج فقه و اصول بود که همراه بیست و یک نفر از هموطنان در 25 اسفند ماه 1384 توسط گروهک تروریستی جندالشیطان به سرکردگی عبدلمالک ریگی در منطقه تاسوکی به شهادت رسید؛ این فاجعه هفت زخمی و هفت گروگان داشت، که بعدها یک گروگان هم به جمع شهدا پیوست و شش گروگان دیگر آزاد شدند.

این همایش یک روزه با هدف گرامیداشت شهدای فاجعه تاسوگی و شهدای حوادث تروریستی پاکستان همایشی برگزار شد.

پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا (وابسته به مجمع جهانی اهل‏بیت علیهم السلام)، مرکز تحقیقات تقریب (وابسته به مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)، خانه طلاب سیستان و بلوچستان، مؤسسه فرهنگی هنری عرشیان کویر تاسوکی و مؤسسه فرهنگی هنری ابناءالرسول(ص) تهران، از جمله برگزارکنندگان این همایش بودند.  

یادآور می شود که گروهک تروریستی عبدالمالک ریگی معدوم در اقدامی تروریستی که روز 25 اسفند 1384 در منطقه "تاسوکی" (واقع در جاده زاهدان به زابل)، دهها تن از هموطنان بیگناه را به گلوله بست که بیست و دو نفر از آنان به شهادت رسیدند و هفت نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

حادثه تروریستی تاسوکی سرآغاز فجایع دیگری بود که توسط این گروهک مزدور در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت و وحدت و همبستگی مردم استان را نشانه رفته بود. دستگیری سرکرده این گروهک اگرچه ضربه سختی بود که بر این گروهک وارد شد اما کشتار مردم بی گناه شیعه و سنی ـ بویژه زن و کودک و خردسال ـ در شمار اقدامات کثیفی است که تا الان تنها توسط این گروهک انجام شده است.

همچنین در سال‏های اخیر صدها تن از شیعیان مظلوم پاکستان به دست گروهک‏های تروریستی و غرب‏ساخته به شهادت رسیده‏ اند.