شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی در گفتگو با شریف لک زایی
ساعت ۱:۱٧ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ دی ۱۳٩۱  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، حکمت سیاسی متعالیه ، انقلاب اسلامی ، وبلاگ
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: مخالفت های مطرح شده با اندیشه ملاصدرا در زمانه کنونی، فاقد مبانی علمی مشخص است و حتی به نوعی انتقام گیری از فلسفه و فلسفه اسلامی است. این سخنان حتی به نفع فقه نیز نیست و بدون شک فقه هم با این روش ها تقویت نخواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: به دنبال برگزاری دومین نشست حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی در روز سه شنبه 19 دی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با آقای دکتر شریف لک زایی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مدیر کلان پروژه حکمت سیاسی متعالیه گفتگو نموده ایم .
دکتر شریف لک زایی در آغاز این گفتگو بیان داشت: کلان پروژه حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی به این بحث می پردازد که انقلاب اسلامی از چه پشتوانه فلسفی برخوردار بوده است و رهبران این انقلاب مانند امام خمینی(ره) و شهید مطهری با چه اندیشه و پشتوانه فکری، این انقلاب را هدایت کردند. این پروژه در پاسخ به این پرسش مهم، حکمت متعالیه را مهم ترین پشتوانه فلسفی انقلاب اسلامی می داند.
وی با اشاره به پاره ای از مخالفت ها با طرح حکمت متعالیه به عنوان پشتوانه فلسفی انقلاب اسلامی گفت: به نظر می رسد که چنین سخنانی به صورت علمی مطرح نمی شود. بنابراین باید گفت انقلاب اسلامی، اقدامی خردمندانه و معقول بود و رهبران انقلاب با پشتیبانی عناصر فلسفی حکمت متعالیه اقدام به پیشبرد انقلاب نمودند، هر چند که نمی توان نافی ابعاد فقهی آن شد. از این رو، به لحاظ فلسفی حکمت متعالیه و فلسفه ملاصدرا زمینه و فضای مناسبی جهت پشتیبانی از انقلاب اسلامی دارد و نمونه های زیادی نیز از این تاثیرگذاری در این انقلاب قابل مشاهده است.
وی افزود: در تعابیر امام خمینی(ره) تعابیر گوناگونی از فلسفه ملاصدرا وجود دارد و ایشان در پاسخ به پرسشی در خصوص شخصیت های تاثیرگذار بر خود به استثنای ائمه معصومین(ع) به صراحت از ملاصدرا نام می برد. همچنین  در نامه خود به گورباچف از وی می خواهد که آثار ملاصدرا را مطالعه نماید.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی ادامه داد: مخالفت های مطرح شده با اندیشه ملاصدرا در زمانه کنونی، فاقد مبانی علمی مشخص است و حتی به نوعی انتقام گیری از فلسفه و فلسفه اسلامی است. این سخنان حتی به نفع فقه نیز نیست و بدون شک فقه هم با این روش ها تقویت نخواهد شد.
مولف کتاب آزادی و دانش در خصوص متفکران مسلمان گفت: ما باید قدر متفکران خود را بدانیم و از ظرفیت های فلسفه اسلامی استفاده نماییم. البته ممکن است مطالب نادرستی هم به آنها منتسب شده باشد و یا در آثار آنها چنین مطالبی وجود داشته باشد، اما باید توجه داشت که این اندیشمندان معصوم نیستند و در مطالعه آنها همواره باید به این مسائل توجه نمود.
وی به آرای اندیشمندانی مانند آیت الله جوادی آملی اشاره کرد و گفت: آیت الله جوادی آملی در کتاب بنیان مرصوص امام خمینی، این بحث را تبیین می کنند که حکمت متعالیه در انقلاب تاثیرگذار بوده است. ایشان از امام خمینی(ره) به عنوان قهرمان اسفار اربعه ملاصدرا یاد می کند که با اشراف کامل بر این فلسفه، اقدام به انقلاب نمود. زیرا براساس سفرهای چهارگانه، عارف و سالک الی الله باید در مرحله پایانی سلوک همواره در جامعه باشد و در میان مردم حرکت نماید و جامعه را هدایت کند تا سیر عرفانی او تکامل یابد. از این رو به تعبیر ایشان، حضرت امام(ره) این مراحل را سپری کرده اند.
دکتر شریف لک زایی در پایان به نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بحث ارتباط انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه بحث جدیدی است، کوشش می شود که در این نشست ها، دیدگاه های مختلف و حتی معارض و رقیب مطرح شود و با طرح پرسش ها و حتی اشکالات، این دیدگاه و اندیشه در خصوص انقلاب اسلامی توسعه و تکامل یابد. ضمن آنکه این قبیل نشست ها موجب ایجاد فضای علمی مناسب در جامعه علمی کشور خواهد شد.
شایان ذکر است دومین نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه، روز سه شنبه 19 دی از ساعت 10 الی 12 با حضور و ارائه مباحث از سوی آیت الله احمد بهشتی، رئیس دانشگاه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان، عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار خواهد شد.
گفتنی است اولین نشست انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه در تهران و با حضور دکتر علیرضا صدرا، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و دکتر داود مهدوی زادگان، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شده بود.
مطالب مرتبط
  تحلیل انقلاب اسلامی ایران در چهارچوب حکمت متعالیه

حاکمیت حکمت 

"بیداری اسلامی" برآیند حمکت صداریی و فقه انصاری است 

فلسفه اسلامی باید امتداد سیاسی اجتماعی داشته باشد 

آیا انقلاب اسلامی، حرکتی صدرایی است؟ 

فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی 

انقلاب ایران، یک انقلاب لطیف است 

هم ملاصدرا انقلابی است و هم امام خمینی 

گزارش کامل نشست حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی 

حکمت متعالیه پشتوانه انقلاب اسلامی است 

به دنبال ارائه تحلیلی ایرانی ـ اسلامی از بزرگ‏ترین انقلاب دنیا هستیم 

حکمت متعالیه انقلاب‏ساز است 

دغدغه‌های فلسفی- سیاسی برای تبیین انقلاب اسلامی 

تبیین انقلاب اسلامی با تحلیل صدرایی

مهم‌ترین مسأله نظام، فقدان نظریه جامع درباره انقلاب است

امام خمینی بر مبنای فقه انقلاب کرد نه فلسفه!

امام خمینی؛ عارفی در کسوت سیاست