شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

توجه و عمل به قرآن جهت‌دهنده به سیره سیاسی امام خمینی
ساعت ۱٢:٥٩ ‎ق.ظ روز چهارشنبه ٢٢ خرداد ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، امام خمینی ، قرآن ، وبلاگ

1__1_s_116130.jpgشریف لک زایی در گفتگو با خبرگزاری ایکنا افزود: امام خمینی توانستند این عرصه‌‌ها را با حضور مردم با موفقیت طی کنند و در واقع مردم‌داری ایشان به حضور مردم ختم نمی‌شود، ولی در باب مواجهه با مردم به خصوص خطاب به مسولان بیانی را دارند که البته جمله بسیار صریحی است. در واقع امام رضایت مردم را شرط رضایت خدا قرار می‌دهند و طبیعی است که این نگاه به مردم و مردم‌مداری ناشی از مبنای فکری ایشان است.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
توجه و عمل به قرآن در جهت‌دهی به سیره سیاسی امام خمینی(ره) نمایان است
امام‌ خمینی(ره) معتقد بود که قرآن باید راهنما و جهت‌دهنده فعالیت‌های ما باشد و اتکای ما به قرآن و اهدافمان برخاسته از قرآن باشد و در واقع هم رجوع و توجه به قرآن و هم عمل به قرآن و ترویج آن همگی در سیره سیاسی امام بروز و ظهور دارد.

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به بیان مطالبی در باب سیره سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که در سیره سیاسی حضرت امام خمینی(ره) می‌شود بیان کرد، بحث مردم‌داری امام است. در واقع امام انقلاب را با مردم شروع کرد، در اوج پیروزی همراه با مردم بود و هم در استمرار انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس تاکیدشان بر حضور و مشارکت فعال مردم بود.

وی افزود: امام(ره) توانستند این عرصه‌‌ها را با حضور مردم با موفقیت طی کنند و در واقع مردم‌داری ایشان به حضور مردم ختم نمی‌شود، ولی در باب مواجهه با مردم به خصوص خطاب به مسولان بیانی را دارند که البته جمله بسیار صریحی است: «اگر اقدامات شما مورد رضای مردم واقع نشود، مورد رضایت خداوند هم نخواهد بود». در واقع امام خمینی(ره) رضایت مردم را شرط رضایت خدا قرار می‌دهند و طبیعی است که این نگاه به مردم و مردم‌مداری ناشی از مبنای فکری ایشان است.

انقلاب امام(ره) ابتدای سفر چهارم سلوک ایشان

لک‌زایی ادامه داد: شروع نهضت و حرکت انقلابی حضرت امام (ره) در سفر چهارم سیر و سلوک عرفانی ایشان است که فرد در عرصه اجتماع و جامعه حضور پیدا می‌کند و قصد او این است که جامعه را هدایت کند. بنابراین این نگاه به مردم نوعی نگاه تشریفاتی نیست، بلکه حضور جدی را از سوی مردم می‌طلبد. امام(ره) این نکته را باور دارشتند که مردم پشتیبان حرکاتی هستند که رهبر انقلابی و دینی اتخاذ می‌کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بر این اساس، رضایت مردم در دیدگاه و سیره امام(ره) بسیار مهم و قابل توجه است. نکته دیگر در باب سیره سیاسی امام، بحث اصل نظم در کارها و فعالیت‌ها است. در همین راستا بحث تقوا و پارسایی در اقدامات و امور جاری مملکتی هم بسیار قابل توجه است؛ یعنی تاکید بر تقوا و تهذیب نفس و خودسازی به عنوان مقدمه‌ای برای فعالیت‌های سیاسی می‌تواند باشد. این مورد نگاهی است که از سمت ایشان مطرح می‌شود.

لک‌زایی ادامه داد: سیره امام خمینی(ره) به عنوان انسانی خودساخته و عارفی کامل و حکیمی مبرز است که باتوجه به آن سیر و سلوک عرفانی خود، این مراحل را طی کرده است و الان در واقع به دیگران نیز توصیه می‌کند که این اعمال را انجام دهند. نظم، پارسایی، تهذیب نفس و خودسازی مقدمه‌ای برای یک عمل اجتماعی و یک حرکت جمعی می‌شود که بتواند جامعه را دگرگون کند، اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، تاکید امام بر قرآن است.

وی افزود: قرآن راهنمای سیره سیاسی امام(ره) است و ایشان معتقد است که قرآن باید راهنما و جهت‌دهندگی فعالیت‌های ما را برعهده داشته باشد و اتکای ما به قرآن باشد. اهدافمان برخاسته از قرآن باشد و در واقع هم رجوع به قرآن و هم توجه به قرآن و هم عمل به قرآن و هم ترویج قرآن، این‌ها همه در واقع در سیره سیاسی امام بروز و ظهور دارد. حرکت ایشان حرکتی قرآنی و الهی است، همان‌طور که ما در قرآن می‌خوانیم: «...إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ...، در حقیقت‏ خدا حال قومى را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند»(رعد/11)، اگر تمام حرکت امام را تحت تاثیر همین آیه قلمداد کنیم، این نکته درست است و این یک تفسیر از این آیه تلقی می‌شود.

لک‌زایی افزود: توجه امام به این آموزه وحیانی شاید یکی از رموز موفقیت امام است و این درس مهمی برای ما است که از قرآن الهام بگیریم و از آن بهره‌مند شویم و به مقابله با ظلم و ستم بپردازیم. طبیعتا یکی از اصولی که مطرح می‌شود این است که امام یک نگاه علمی هم به این آیات و آموزه‌های وحیانی و دینی ما دارند.

وی در ادامه گفت: باید بدانیم که این نگاه یک نگاه نویی است که از قرآن در مبارزه الهام می‌گیرد و قرآن الهام بخش این مبارزه و استقامت و حرکت است که البته این مسئله نافی فیلسوف بودن ایشان نیست، چون به هرحال امام(ره) یک فیلسوف متعالی هستند. ایشان در مقطعی اسفار و شرح منظومه را تدریس می کردند و این نافی فیلسوف بودن امام نیست، چون قرآن هم در فلسفه اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد.

لک‌زایی در پایان گفت: اساسا نگاه به قرآن نگاه به یک رکن جدایی‌ناپذیر در حکمت متعالیه است و از این جهت می‌تواند راهنمای عمل باشد و به فعالیت‌های امام البته یک نکته را باید تذکر داد که سیره سیاسی امام(ره) متخذ از آیات قرآن به ویژه بحث مردم‌داری و مردم‌مداری و خدمت به خلق در واقع تلاش برای وحدت کلمه هم در سطح داخلی و هم درسطح جهان بود.