شریف لک‌زایی

اخبار، گفتگوها، یادداشتها، مصاحبه ها و مقاله های دکتر شریف لک زایی

باید تعامل با دنیا جای تقابل را بگیرد
ساعت ۱٢:٢۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ٢۱ شهریور ۱۳٩٢  کلمات کلیدی: گفت و شنود ، اعتدال ، قرآن ، وبلاگ
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: تعامل با دنیا به معنای دست برداشتن از اصول نیست؛ چرا که کسی که اعتدال را رعایت می‌کند به اصول نیز توجه بیشتری دارد و افرادی که دچار افراط و تفریط می‌شوند بخشی از این اصول را از دست می‌دهند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در بخش اول گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مفهوم «اعتدال» که این روزها در جامعه بسیار مطرح است، گفت: در آموزه‌ها و اندیشه اسلامی اعتدال از جایگاه بالایی برخوردار است، کسی که منکر این مسئله شود در واقع با آموزه‌های اسلامی آشنایی ندارد.
بخش اول گفت و گو را اینجا ببینید!

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در بخش دوم این گفت‌و‌گو عنوان کرد: در کتب اخلاقی و فلسفه اسلامی مباحث اعتدال مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اعتدال همان صراط مستقیم قرآن کریم است و ما در نماز از خدا می‌خواهیم در زمره آنهایی که مورد غضب واقع شده‌اند و نیز گمراهان قرار نگیریم؛ جلوگیری از لغزش و انحراف، اعتدال است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به این سخن امام(ره) که فرمودند: «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، افزود: امام این جمله را بیان کردند، اما در نقطه‌ای احساس می‌شد که فضا اجازه نمی‌دهد این شعار را ادامه دهیم، لذا امام خمینی(ره) آتش‌بس را می‌پذیرند، این نشانه انعطاف و اعتدال ایشان است.

اعتدال باید از دل جامعه بیرون بیاید

لک زایی با بیان اینکه اعتدال باید از دل جامعه بیرون بیاید، گفت: اگر جامعه‌ای دل‌بسته اعتدال نباشد و اعتدال در درونش نهادینه نباشد، نمی‌توان به صورت دستوری از بالا آن را تزریق کرد؛ اعتدال باید تمرین شود و یاد بگیریم در عرصه شخصی، خانوادگی و اجتماعی چگونه رفتار کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به اقبال مردم نسبت به اعتدال اظهار کرد: افراط و تفریطی که در سه دوره گذشته ریاست جمهوری وجود داشت، در این زمینه مؤثر بوده است و اکنون که بحث اعتدال مطرح شده، مورد اسقبال مردم قرار گرفته است؛ باید اذعان کرد که در یک نگاه کلی در چندین سال گذشته نگاه اعتدالی کمتری در دولت‌ها وجود داشته است.

وی با ذکر اینکه در عرصه سیاست خارجی از همین نقطه اعتدالی حرکت کنیم، گفت: باید تعامل با دنیا جای تقابل را بگیرد، البته این تعامل به معنای دست برداشتن از اصول نیست، کسی که اعتدال را رعایت می‌کند به اصول نیز توجه بیشتری دارد، کسی که افراط و تفریط می‌کند بخشی از این اصول را نیز از دست داده است.

 لک زایی:
اعتدال همان صراط مستقیم قرآن کریم است، ما در نماز از خدا می‌خواهیم در زمره آنهایی که مورد غضب واقع شده‌اند و نیز گمراهان قرار نگیریم، جلوگیری از لغزش و انحراف اعتدال است

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان اینکه در مباحث اخلاقی و در فلسفه اسلامی مسئله اعتدال بارها مطرح شده است، افزود: امام می‌فرمایند: «همه دعوت به دنیا می‌کنند نبی دعوت به آخرت و اصلاح امر دنیا می‌کند»، در قوه علمیه این بحث مطرح می‌شود که فرد معتدل در علم، دنیا و آخرت خود را در نظر می‌گیرد.

لک زایی گفت: مسئله سیاست نیز باید همراه با اعتدال باشد و سیاست ما باید حکیمانه باشد که به دنیا و آخرت توجه کنیم. باید توجه داشت که انبیاء در خط اعتدال هستند چون به دنیا و آخرت توجه می‌کنند، این معیاری برای ما است که به اعتدال نزدیک‌تر شویم.

تجاوز از قانون و اخلاق عبور از اعتدال است

وی تجاوز از قانون و اخلاق را عبور از اعتدال دانست و گفت: حرکت در مسیر اخلاق و قانون‌گرایی، اعتدال تلقی می‌شود. سه قوه حکمت، شجاعت، عفت سه عنصری است که به عنوان اعتدال شناخته می‌شوند، در سیاست باید به این عناصر توجه کنیم. در سیاست داخلی و خارجی حکیمانه رفتار و از موضع شجاعت حرکت کنیم، شاید ما قدرتمند باشیم اما معنای این قدرت ظلم به دیگران نیست؛ شجاعت در سیاست عنصر مرکزی است، انسان حکیم شجاع نیز است، حضرت امام در مباحث خود و از جمله شرح چهل حدیث و شرح جنود عقل و جهل به مسئله اعتدال پرداختند و این بحث مغفولی میان متفکران اسلامی نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با ذکر اینکه حرکت حضرت امام(ره) اعتدالی بودند، گفت: امام در روش سیاسی خود قائل به این نبودند که یک جریان سیاسی را محو کنند، جریان‌های مختلف که معتقد به انقلاب و قانون اساسی بودند و در مسیر انقلاب فعالیت می‌کردند، امام تاکید داشتند که از ظرفیت آنها استفاده شود، در موضوع جنگ تحمیلی امام(ره) معتقد بودند اگر جنگ 20 سال هم طول بکشد ما ایستاده‌ایم.

مطلب مرتبط

 جُبن و تهور در سیاست‌ورزی در تضاد با اعتدال است